Länsimainen lääketiede on ihan yhtä arvailua. Ja lääkkeiden tuputtamista. Nyt se on taas kerran todettu. Pitkän prosessin jälkeen minulle tuli taas ennemminkin sellainen olo, että minulla on päässä vikaa. Kyse on kyllä ihan oikeasta kivusta ja vaivasta. Mutta en minä tiedä, enkö minä sitten vaan osaa kertoa tarpeeksi tarkkaan vaivojani ja oireitani. Noh, teen kuitenkin kaiken mahdollisen, että lääkkeitä ei tarvitsisi syödä. Niitä tungetaan nykyään aivan liikaa. Ihmiset ovat hektisiä ja kärsimättömiä (pois se minusta :) ja vaivat halutaan hoitaa yhdellä pillerillä.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Minua kiinnostaa koko ajan enemmän ja enemmän vaihtoehtoiset hoitotieteet. Uskon, että ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Terve sielu terveessä kropassa ja päinvastoin. Kiinalainen lääketiede on tosi mielenkiintoista. Kuunnellaan sykettä, katsotaan kielestä, silmistä ja ihosta, yleisestä olemuksesta. Ja kuunnellaan potilasta. Joku kertoi, että itämaisen ajattelun mukaan parantuminen kestää tupla ajan vaivan tuloajasta. Ei yhtä pilleriä ja sitten eteenpäin.

 

Eihän ihminen voi toimiakaan niin; Ota pilleri, lähdet tuonne suuntaan, ota toinen pilleri x ajan päästä, lähdet tuonne suuntaan. Systeemi (siis ihminen) ei kokonaisuudessaan ole nopea, vaan hidas laiva, jonka kääntyminen kestää, ei riuhtaista, vaan käännytään vakaasti, ettei laiva kaadu.

 

Minun mielestäni näitä kaikkia mahdollisia hoitotietoja pitäisi yhdistää ja niiden keskustella ja hoitaa ihmistä ihmisenä, ei vain oireena. Myönnän, länsimainen lääketiede on saanut aikaan hurjia tuloksia ja senkin arvo on myönnettävä, mielestäni vain tiettyyn rajaan saakka. Lääketehtaat menestyvät kuitenkin vähän turhan hyvin. Vaikka kyllä homeopaattiset lääkkeetkin taitavat aika kalliita olla.

 

Anyway, ihminen on nykyään liian kiireinen, jopa hoitaakseen itseään. Minä kai myös. Pakko myöntää.